Regulamin Organizacyjny
Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny określa organizację wewnętrzną, strukturę organizacyjną, zakres zadań szczegółowych i zasady funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie, zwanego dalej Domem.
§ 2
Dom działa na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (j.t. Dz. U. z 2015 roku poz.163),
- rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie domów pomocy społecznej (j.t. Dz. U. z 2012, poz. 964),
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. (j.t. Dz. U. z 2013r. poz. 595),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013r, poz. 885 z późn. zm.),
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (j.t. Dz. U. z 2014, poz. 1786),
- ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz. U. z 2014 r. poz. 1115 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011r. Nr 231, poz. 1375 z późn. zm.),
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 stycznia 2014r. w sprawie zajęć rehabilitacji społecznej w domach pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi (j.t. Dz. U. z 2014 r. poz. 250),
- uchwał Rady i Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego,
- statutu nadanego przez Radę Powiatu Kwidzyńskiego,
- niniejszego Regulaminu Organizacyjnego przyjętego przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego.
- innych przepisów prawnych dotyczących domów pomocy społecznej,
§ 3
Dom przeznaczony jest dla:
- osób przewlekle psychicznie chorych - 120 miejsc,
- dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie - 60 miejsc.
Rozdział II
Cele i zadania Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie
§4
Do zadań Domu należy świadczenie usług, a w szczególności zapewnienie:
- W zakresie usług bytowych:
- miejsca zamieszkania,
- wyżywienia,
- odzieży i obuwia,
- utrzymania czystości.
- W zakresie usług opiekuńczych:
- udzielania pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacji,
- niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
- W zakresie usług wspomagających:
- umożliwiania udziału w terapii zajęciowej,
- podnoszenia sprawności i aktywizowania mieszkańców,
- umożliwiania zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
- warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- stymulowania nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
- działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańców, w miarę ich możliwości,
- pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
- bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych przedmiotów wartościowych,
- finansowania mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art.37 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej,
- przestrzegania praw mieszkańców domu oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańców domu,
- możliwości wnoszenia skarg i wniosków mieszkańców oraz sprawnego ich załatwiania.
§ 5
- Do zadań Domu należy ponadto: umożliwienie i organizacja mieszkańcom dostępu do korzystania ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów a także pokrywanie opłat ryczałtowych i częściowej odpłatności do wysokości limitu ceny, przewidzianego w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
- Dom może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
§ 6
- Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w Domu wydaje organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do Domu, a decyzję o umieszczeniu w Domu wydaje Starosta Kwidzyński.
§ 7
Odpłatność za pobyt w Domu reguluje art. 59- 64 ustawy o pomocy społecznej.
§ 8
- W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz właściwego zakresu usług, zgodnego ze standardami określonymi dla Domu, w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca Domu, Dom powołuje zespoły opiekuńczo - terapeutyczne składające się w szczególności z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców. Do zadań zespołu należy w szczególności opracowanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców, a także wspólna z mieszkańcami ich realizacja.
- Mieszkaniec Domu korzysta z usług, których zakres i rodzaj wynika z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca, opracowanego z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca.
- Działanie wynikające z indywidualnego planu wspierania mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany „pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca i organizację pracy Domu. W przypadku niemożności dokonania przez mieszkańca wyboru „pracownika pierwszego kontaktu”, pracownika takiego wyznacza kierownik zespołu opiekuńczo-terapeutycznego.
- Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołu opiekuńczo-terapeutycznego, którego skład jest powoływany odpowiednim zarządzeniem dyrektora jednostki.
§ 9
Mieszkańcy Domu mogą powołać Radę Mieszkańców, która działa na podstawie regulaminu praw i obowiązków mieszkańców, ustalonego wspólnie z dyrektorem Domu.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Domu
§ 10
- Domem kieruje Dyrektor przy pomocy:
- głównego księgowego,
- kierownika działu opiekuńczo – terapeutycznego,
- kierownika działu administracyjno – gospodarczego,
- Na czas swojej nieobecności, związanej w szczególności z urlopem, absencją chorobową, wyjazdem służbowym dyrektor upoważnia pracownika Domu do bieżącego kierowania jednostką, o czym informuje członka zarządu powiatu według kompetencji.
§ 11
W strukturze Domu wyodrębnia się następujące działy organizacyjne:
- dział opiekuńczo – terapeutyczny,
- dział finansowo – księgowy,
- dział administracyjno – gospodarczy,
- samodzielne stanowisko pracy,
- starszy inspektor.
§12
- Działem Opiekuńczo - Terapeutycznym kieruje kierownik działu podległy bezpośrednio dyrektorowi.
- Kierownik działu odpowiedzialny jest za całokształt pracy działu w zakresie spraw opiekuńczo – terapeutycznych, a w szczególności:
- Organizację zajęć rehabilitacji społecznej w tym terapii zajęciowej oraz zajęć kulturalno- oświatowych,
- zapewnienie możliwości korzystania przez mieszkańców z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz prasy codziennej,
- organizację świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwienie mieszkańcom udziału w imprezach kulturalnych, sportowych i turystycznych,
- zapewnienie kontaktu z kapłanem i udziału w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniami mieszkańców,
- sprawienie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca,
- pomoc w utrzymaniu higieny osobistej,
- sprzątanie pokoi i pomieszczeń służących mieszkańcom w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie,
- organizację wydawania posiłków wg ustalonego planu,
- organizację opieki pielęgniarskiej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej i lekarskiej dla mieszkańców,
- umożliwienie dostępu do korzystania ze świadczeń służby zdrowia,
- zaopatrzenie w leki zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym pokrywanie opłat ryczałtowych i częściowej odpłatności do wysokości limitu cen przewidzianych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
- pomoc mieszkańcom w załatwianiu spraw osobistych,
- pomoc mieszkańcom w robieniu zakupów,
- wsparcie w utrzymywaniu kontaktów z rodziną, bliskimi i środowiskiem mieszkańca,
- koordynację i nadzór nad działalnością zespołów opiekuńczo-terapeutycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- pomoc przy zakupie leków pełnopłatnych, środków pomocniczych i sprzętu rahabilitacyjno – ortopedycznego,
- prowadzenie spraw dotyczących rozliczeń odpłatności mieszkańców za pobyt, przekazywanie do działu finansowo-księgowego dokumentacji z tego zakresu,
- bieżąca współpraca z ZUS-em, gminami, ośrodkami pomocy społecznej i Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, oraz organizacjami pozarządowymi,
- Koordynacja i nadzór nad realizacją zajęć rehabilitacji społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dział opiekuńczo – terapeutyczny składa się z pracowników zatrudnionych na następujących etatach:
- kierownik działu,
- zastępca kierownika działu,
- pracownik socjalny,
- starszy opiekun,
- opiekun,
- starszy pokojowy,
- pokojowy,
- starszy instruktor terapii,
- instruktor terapii,
- instruktor terapii zajęciowej,
- instruktor kulturalno-oświatowy,
- psycholog,
- kapelan,
- starsza pielęgniarka,
- pielęgniarka,
- technik fizjoterapii.
§ 13
- Działem finansowo – księgowym kieruje główny księgowy, który podlega bezpośrednio dyrektorowi.
- Główny księgowy odpowiedzialny jest za całokształt pracy działu w zakresie spraw finansowo – księgowych, a w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Domu w oparciu o obowiązujące przepisy prawne,
- współudział i koordynację pracy przy opracowaniu planu i budżetu Domu,
- zorganizowanie prawidłowego obiegu dokumentów niezbędnych do prowadzenia rachunkowości oraz bieżącego księgowania,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie zewnętrznych i wewnętrznych sprawozdań finansowych,
- sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie wykonywania budżetu i finansów,
- prowadzenie prawidłowej gospodarki magazynowej,
- zapewnienie mieszkańcom bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- pobieranie i egzekwowanie odpłatności za pobyt mieszkańców Domu i wypłacanie zwrotów za dni nieobecności w Domu, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W skład działu finansowo – księgowego wchodzą następujące stanowiska pracy:
- główny księgowy,
- starszy inspektor,
- inspektor.
§ 14
- Działem administracyjno – gospodarczym kieruje kierownik podlegający bezpośrednio dyrektorowi i ponoszący odpowiedzialność za całokształt pracy działu w zakresie spraw administracyjno-gopsodarczych, a w szczególności za:
- sporządzanie codziennych posiłków na podstawie jadłospisów,
- pranie, prasowanie, maglowanie i naprawę bielizny pościelowej i osobistej mieszkańców,
- zaopatrzenie w żywność, sprzęt, środki czystości itp.,
- wykonywanie remontów i napraw bieżących mienia,
- zapewnienie ogrzewania i ciepłej wody,
- zorganizowanie dozoru,
- utrzymanie obiektów Domu w należytym stanie technicznym i sanitarnym, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w tym przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy, ochronie przeciwpożarowej, sanitarno-epidemiologicznymi i budowlanymi,
- realizację wybranych działań z zakresu zamówień publicznych zgodnie z powierzonym zakresem czynności.
- W skład dział administracyjno – gospodarczego wchodzą następujące stanowiska pracy:
- kierownik działu,
- robotnik,
- szef kuchni,
- kucharz,
- pomoc kuchenna,
- kierowca samochodu towarowo-osobowego,
- portier,
- elektryk.
§ 15
W strukturze organizacyjnej Domu występują dwa samodzielne stanowiska tj.:
- Starszy inspektor, który podlega bezpośrednio dyrektorowi i prowadzi całokształt zagadnień związanych z zatrudnieniem i wynagradzaniem pracowników,
- Starszy inspektor, który podlega bezpośrednio dyrektorowi i prowadzi całokształt zagadnień związanych z realizacją zadań z zakresu zamówień publicznych.
§ 16
Strukturę organizacyjną i zatrudnienie określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do regulaminu.
§ 17
Dyrektor Domu może, w razie potrzeby, na podstawie odrębnych przepisów, zatrudnić pracowników w ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy, a także zawierać z tym Urzędem umowy o odbywanie stażu; umożliwiając odbywanie praktyk zawodowych oraz wykonywanie świadczeń przez wolontariuszy.
Rozdział IV
Postanowienie końcowe
§ 18
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące i postanowienia innych regulaminów wewnętrznych, wydanych na podstawie tych przepisów.
§ 19
1. Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonuje Zarząd Powiatu w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
2. Zmiany powołanych we wstępie niniejszego Regulaminu przepisach, mające charakter powszechnie obowiązujących, nie powodują konieczności zmiany Regulaminu.
§ 20
Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego.
Dyrektor